
Schiphol biedt reizigers met een beperking de helpende hand
Reizen met het vliegtuig kan een flinke uitdaging zijn, zeker als je vliegt met
een (zichtbare of onzichtbare) beperking. Schiphol vindt het belangrijk dat elke
reiziger een soepele reiservaring heeft en biedt daarom graag de helpende
hand.
‘Ga je een vliegreis maken via Schiphol en heb je daar vanwege een zichtbare of
onzichtbare beperking of om een andere reden hulp bij nodig? Dan kun je assistentie
aanvragen. Dit doe je bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt en dus niet bij
de luchthaven zelf’, legt Lot Defoort uit. Als Service Manager PRM (wat staat voor
Passengers with Reduced Mobility) zorgt zij ervoor dat de luchthaven PRM-service
aanbiedt in lijn met de wettelijke vereisten en de visie van Schiphol. ‘Het makkelijkst
is om het meteen te regelen als je je ticket boekt. Maar zorg in ieder geval dat je
aanvraag uiterlijk 48 uur voor vertrek gedaan is.’
Maatwerk
Goed om te weten: je hoeft tijdens het aanvragen niet aan te geven wat voor
(mobiliteits)beperking je hebt. ‘Maar het is wel belangrijk dat je zo duidelijk mogelijk
aangeeft welke behoeftes je hebt’, aldus Defoort. ‘Assistentie is tenslotte maatwerk
en iedere reiziger is anders. Daar passen wij onze assistentie op aan, want we
vinden het belangrijk dat iedereen de juiste ondersteuning krijgt.’
Melden
Op de dag van je vlucht meld je je bij aankomst op de luchthaven bij één van
volgende meldpunten:
- Het elektronisch meldpunt (call point for assistance) op het
luchthaventerrein. - Het fysiek meldpunt (assistance desk of assistance lounge) in Vertrekhal 1,
2 of 3. - De incheckbalie van jouw vlucht.
Ook als je thuis al online bent ingecheckt of op Schiphol incheckt via de selfservice-
kiosk, moet je je melden om van onze assistentie gebruik te kunnen maken. Vergeet
het ook niet door te geven als je met eigen rolstoel reist en zelfstandig tot aan de
gate gaat. In deze beide gevallen kan je gebruik maken van het elektronisch of
fysiek meldpunt, je hoeft dus niet langs de incheckbalie. Heb je eerder al hulp
nodig? Schakel dan de ophaalservice in.
Faciliteiten
Defoort: ‘We zien dat als mensen dit enigszins kunnen, ze het liefst zoveel mogelijk
zelfstandig reizen. Maar ze vinden het dan wel fijn als de benodigde hulp er is.
Hierop richten we onze faciliteiten in. Zo zijn er voor mensen die slecht ter been zijn
bijvoorbeeld gratis leenrolstoelen en – op specifieke plekken op de luchthaven –
sinds kort zelfs zelfrijdende rolstoelen beschikbaar. Heb je een onzichtbare
beperking zoals autisme, een stoornis of last van overprikkeling? Dan kun je voor je
gaat vliegen ontdekken waar je allemaal mee te maken krijgt op de luchthaven door
mee te doen aan de Schiphol Autisme Tour en op de dag zelf het groene
zonnebloemenkeycord ophalen. Zo herkennen Schiphol-medewerkers je en weten
ze dat je bij de controles wat meer tijd en rust nodig hebt.’
VR-technologie
Kortom: er wordt al veel gedaan om vliegen voor mensen met een beperking soepel
te laten verlopen. ‘Maar het kan natuurlijk altijd beter, we zijn nog niet klaar’, kijkt
Defoort vooruit. ‘Om de behoeften in kaart te brengen van de verschillende
doelgroepen, werken we nauw samen met de PRM-klankbordgroep. Hierin zitten
vertegenwoordigers van allerlei belangenorganisaties zoals koepelorganisatie
IEDER(IN), de Oogvereniging, Stichting Vliegen met Autisme, Stichting MED-SED
en Stichting Longfibrose.
Pilotprojecten
Uit deze klankbordgroep kwam onder meer de behoefte naar voren om op bepaalde
plekken op de luchthaven rustige, prikkelvrije plekken te creëren waarbij reizigers
met bijvoorbeeld autisme even tot zichzelf kunnen komen. ‘Ook zien wij vanuit de
klankbordgroep de wens om de vliegreis van tevoren goed voor te bereiden en zo
stress te verminderen’, vertelt Defoort. ‘Zo komt het dat we nu werken aan een proef
met prikkelvrije ruimtes. Ook kijken we of gebruikers met behulp van VR-technologie
thuis al de hele route over de luchthaven kunnen lopen. We verwachten dat we deze
twee pilotprojecten in de loop van 2025 uit kunnen rollen. Zo werkt Schiphol er hard
aan om reizen met een beperking in de toekomst nog makkelijker te maken.’
Wil je meer weten over assistentie bij jouw reis via Schiphol? Kijk voor meer
informatie op schiphol.nl/assistentie.